21 april 2001

INDAVER : wie is wie?

INDAVER exploiteert de afvalverbrandginsoven te Beveren op L.O.  INDAVER zegt dat ze “garant staat voor een integraal en duurzaam beheer van afvalstoffen.  Zo streven we naar een duurzame samenleving in een gezond leefmilieu, voor onszelf én voor de generaties die na ons komen”.  Is dit wel zo?

De laatste tien jaar heeft in Vlaanderen enkel INDAVER een nieuwe afvalverbrandingsoven gebouwd.  Een derde ovenlijn met een capaciteit van 150.000 ton/jaar (boven op de bestaande 200.000 ton/jaar) wordt momenteel gebouwd, op 1 km van het omstreden polderdorpje Doel.

INDAVER heeft het voornemen om de eerste afvalverbrandingsoven in Ierland te bouwen.

De afvalverbrandingsinstallatie INDAVER Beveren is nog niet uitgerust met een DENOX-filter.  Een denox-filter haalt de nitraatverbindingen uit de rookgassen.  Nitraatverbindingen  werken de verzuring van het klimaat in de hand. Andere afvalverbrandingsinstallaties in Vlaanderen beschikken reeds over een denox-filter (ISVAG Antwerpen, Imog Harelbeke, IVAGO Gent).

De toxische assen die de oven van INDAVER verlaten worden ernaast op een klasse 1 stort in open lucht gestockeerd (onafgedekt).  De toxische granulaatfracties tussen 6 en 50 millimeter gaat INDAVER laten gebruiken als secundaire bouwstof.  Hiervoor kreeg INDAVER van OVAM (medebeheerder van INDAVER) een certificaat dat dit gebruik als secundaire grondstof toelaat.  INDAVER gaat regelrecht in tegen het internationale protest van talrijke milieuverenigingen tegen het hergebruik en dus verspreiden van de toxische assen afkomstig van afvalverbrandingsinstallaties.  Dit komt in feite naar op verspreid en ongecontroleerd storten van de toxische assen.

Wie zijn de aandeelhouders?  Naast de Vlaamse Overheid (OVAM, VMM en de VMH) als hoofdaandeelhouder treffen we nog de volgende namen aan : Electrabel, Gemeentekrediet van België, 3M Belgium, NV Agfa-Gevaert, Amoco Chemical Belgium Geel, BASF-Antwerpen, BAYER Antwerpen, BAYER rubber, Borealis Polymers, Degussa-Huls Antwerpen, Dow Belgium, Du Pont De Memours Belgium, Exxon Chemical Belgium DIV ESSON Antwerpen, Halterman Kallo, INEOS Antwerpen, Janssens Pharmaceutica Beerse, Metallo Chimique Beerse, Monsanto Europe Antwerpen, Omnichem NV Mont-St-Geribert, Pauwels Interna Mechelen, Petrofina Brussel, Phenolchemie Gladbeck Duitsland, Recticel, Rutgers VFT Zelzate, Solutia Europe  Brussel, Solvay Brussel, Tessenderlo Chemie, UCB Brussel, Union Carbide Antwerpen, Union Miniere Brussel, Volvo Cars Europe Industry Gent.

Hierbij kan men zich vragen stellen over de onafhankelijkheid van overheidsorganen zoals de openbare afvalstoffenmaatschappij (OVAM) en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).

Vlaams Platform Milieu en Gezondheid
www.milieugezondheid.be